Gi jobbsøker en oppgave før intervjuet
Riktig god torsdag formiddag alle sammen! Takker for tilliten til de som nylig har registrert seg hos oss!
Solen skinner inn på kontoret og skriverlysten trenger seg på i et pressende arbeidsmarked i disse dager. Fortvil ikke over dagens situasjon, men se at dette kan gi frukter på sikt!
«TÃ¥lmodighet er den viktigste egenskapen i forretningslivet. Det er mange som heller foretrekker at du lytter til det de sier, enn at du oppfyller deres ønsker.»
Lord Philip Chesterfield
Oppgaven kan inneholde…
Et tips til alle som skal gjøre en god, gjennomtenkt og strukturert rekruttering bør tenke på å la aktuelle kandidater gjennomføre en praktisk oppgave.
Hvorfor det er det mange som tenker…..
Alle har en cv som skal fortelle leser «hva de kan», men dette behøver ikke nødvendigvis Ã¥ stemme.
Selv har jeg en del utdanning og vet at det er flere som har gÃ¥tt ut med gode karakterer, som ikke har prestert i jobbsammenheng. Det vi alle kjenner som «teori og praksis», ikke nødvendigvis gÃ¥r hÃ¥nd i hÃ¥nd.
Krev av søker som er kalt inn til intervju om å:
- lese seg opp på nettsider til det aktuelle jobbstedet (organisasjon/bedrift),
- reis gjerne dit og ser hvordan ting gjøres evt (om det lar seg gjøre).
Her kan intervjuer spørre om hva de evt la merke til og om de fikk «Ã¸ynene» opp for noe de kanskje burde ha ihht utdanning/bakgrunn.
Hva krever stillingen av deg?
Det Ã¥ gi en oppgave mÃ¥ selvsagt gÃ¥ i trÃ¥d med hva stillingsutlysningen sier i sin (funksjonsanalytisk tilnærming)kravspesifikasjon: «du skal kunne hÃ¥ndtere/lage en markedsplan med …» osv. Dette kan være en oppgave til 2. eller 3. gangsintervju, hvor man skal sette opp et utkast til en liten markedsplan/markedsstrategi, hvor man som intervjuer med gode reflekterte spørsmÃ¥l, kan se om dette holder mÃ¥l.
«Forretningsdrift har kun to grunnleggende funksjoner – markedsføring og nyskaping.»
Peter Drucker
Jobbsøker for en markedssjef- /salgssjefsstilling må her vise til:
- proaktivitet,
- kreativitet,
- refleksjon,
- budsjettforståelse,
- håndtering av personell (Account Manager, Key Account Manager m.fl),
- messer,
- håndtering av og bygge kontaktflate for seg og sine mm.
Her kommer kulturforståelse, human capital, miljø mm inn på agendaen for begge parter i prosessen. Vi skal se og vurdere hvordan jobbsøkers arbeidsmetodikk vil kunne passe inn i organisasjonen/bedriften.
Oppsummert!
Vi kan alle være enig i at «tidsklemma» vil alltid henge over oss pÃ¥ jobb og i fritid. Vi mener at i en rekrutteringsprosess mÃ¥ du være klar og forberedt – bruk tiden riktig!
Ansatte må bli vist at du mener de er organisasjonens/bedrifts viktigste ressurs , eller?
Ja, da bør du vise de at du legger god tid og godt arbeide i å rekruttere en ny medarbeider eller leder!.
Ta kontakt med oss i The Connector AS for en hyggelig prat om rekruttering, så vil du se og forstå hvorfor flere og flere benytter seg av vår virksomhet.
Ha en fortsatt flott dag alle sammen og følg oss på Facebook!
Mvh
Kjell-Ivar Sormerud, Daglig leder/eier